Danske lystsejlere er meget stolte over, at de må føre
splitflag. Men hvorfor må de egentlig det? Den korte forklaring finder man i statsministeriel
bekendtgørelse af 11. oktober 1957, hvori der meddeles alle danske dæksbåde og
halvdæksbåde bestemt for lystfart retten til at føre splitflag med bogstaverne Y. F. i gult i den øverste
firkant nærmest stangen, det såkaldte yachtflag.
Når det alligevel undrer, skyldes
det den almindelige regel, at splitflaget almindeligvis opfattes som statens
flag. Statslige institutioner anvender splitflag, nogle med et særligt mærke,
mens det rektangulære flag, kaldet stutflaget, anvendes af ikke-statslige
institutioner og privatpersoner sådan som f.eks. lystsejlere - skulle man tro. Men
sådan er det ikke, og forklaringen er historisk.
Der findes ingen samlet, moderne
lovgivning om flagning i Danmark. Flagning er reguleret af kongelig forordning
af 11. juli 1748, der stadig er gældende lov i Danmark. Den skelner mellem
koffardiflaget og orlogsflaget, som stadig er de officielle betegnelser for
henholdsvis stutflaget og splitflaget. Koffardiflaget skulle føres af
handelsskibe, mens orlogsflaget skulle føres af krigsskibe. Flagføring var
dengang først og fremmest et søværts foretagende.
I 1854 blev loven suppleret
af bestemmelser om flagets anvendelse til lands. En bekendtgørelse fra 1915 om
brug af fremmede flag supplerer denne bestemmelse, men ellers er flagning i
Danmark præget af stærke følelser, svag konsekvens og næsten lige så mange
undtagelser som regler. Flere private virksomheder, foreninger og stiftelser
har i tidens løb fået tilladelse til at føre splitflag – nogle bruger det sågar
uden tilladelse – mens offentlige institutioner som kommunerne eller Folkekirken
typisk flager med stutflag.
![]() |
I 1888 fik Dansk Forening for Rosport sit eget flag. Her er det oprindelige udkast fra Marineministeriets arkiv. |
Tilladelsen i 1865 blev givet til
Prior personligt, da der ikke var mange lystfartøjer i Danmark, men nok til at
spørgsmålet om deres flagføring blev taget op, således at alle andre
lystfartøjer i 1866 fik samme tilladelse som Prior. I 1867 blev der vedtaget en
lov om skibsregistrering, som var forudsætning for at føre dansk flag, og i en
følgende bekendtgørelse blev det specificeret, under hvilke vilkår lystsejlere
kunne føre det særlige yachtflag. Der skulle indgives andragende herom under
erlæggelse af en stempelafgift på 48 skilling. Denne stempelafgift blev
afskaffet i 1957.
(Kristeligt Dagblad 10. juli 2015. Avisen havde indført et ekstra ord i første afsnit. Den fejl er her rettet tilbage.)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar