Hvorfor skal det være så svært?

Hvorfor skal det være så svært at købe en billet til toget? Er det med vilje, at passagererne skræmmes væk? Jeg har to gange denne somme haft den glæde at besøge den fortræffelige by Holbæk.

Jeg havde i samme anledning brug for videre befordring med tog til henholdsvis Nykøbing Sjælland og Kalundborg. Som et led i det, der ikke kan karakteriseres som andet end en målrettet serviceforringelse, er billetsalget på Holbæk Station som på så mange andre stationer og banegårde lukket.

Som kompensation fremhæves det, at billetter i stedet kan købes i stationskiosken, der i Holbæk som de fleste andre steder drives af 7Eleven. I Holbæk reklamerer kiosken åbenlyst med, at de sælger togbilletter.

Desværre er udvalget af disse væsentligt dårligere end udvalget af lakrids, kildevand, ugeblade eller chips. Fra Holbæk går der tog til Nykøbings Sjælland, Kalundborg og København. I kiosken kan man af en eller anden bizar grund kun købe billetter til en tredjedel af strækningerne, nemlig den til København.

Vil man til til Nykøbing eller Kalundborg, henvises man til en automat i perrontunnellen, som senest – dvs den 31. juli – tydeligvis havde været udsat for hærværk. Kun med møje lykkedes det at få billetten. Hvis de, der driver jernbanerne, gerne vil have betalende passagerer, hvorfor i alverden opstiller de så disse absurde hindringer for at købe billetter?

(Læserbrev i Nordvest Nyt, 1. aug. 2013. Redaktionens titel var "Hvorfor skal det være så svært, DSB?", men problemet skyldes antagelig ikke DSB)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar