Bestemmelser om at der skal være en dag i ugen, hvor visse
aktiviteter ikke tillades, går tilbage til Moselovene. Men det er i ældre dansk
lovgivning ikke helligdagen selv, der er beskyttet, men den gudstjeneste, som
hører til dagen.
I Danske Lov fra 1683 forbydes det under bødestraf at arbejde,
sælge varer eller foretage udskænkning i kirketiden. Denne bestemmelse hang
sammen med, at der var tvungen kirkegang, og menigheden måtte altså ikke
distraheres fra denne pligt. Den tvungne kirkegang, der aldrig var blevet
overholdt eller håndhævet med synderlig nidkærhed, blev afskaffet i 1845 ved
”Forordning angaaende Søn- og Hellig-Dagenes vedbørlige Helligholdelse”.
Hovedformålet med denne lov var stadig at forbyde unødvendigt arbejde søndag
formiddag, så alle, ”der have Myndighed over en Andens Person give deres
Læredrenge, Tyende eller andre Underordnede Tid og Leilighed til flittig at
kunne besøge Gudstjenesten”. Det betød også, at ”Kjøben og Sælgen saavel paa
Gader og andre offentlige Steder, som i de Handlendes og andre Næringsbrugeres
Boutiker” ikke kunne finde sted i kirketiden. Dog var salg af enkelte fødevarer
tilladt indtil kl. 9, men ingen udskænkning, forlystelse eller i det hele taget
støjende adfærd måtte finde sted. Allerede i 1845 gjaldt der dog også et hensyn
til dagen som fridag i det hele taget, fordi det var formålet ”at bruge Søn- og
Helligdagene i Overensstemmelse med deres velgjørende Øiemed, at give
Menneskene den Hvile fra deres Hverdagsarbeide, hvortil de trænge, og hendrage
Sindet til Gud og hans hellige Ord, og at de saaledes flittigen og med
christeligt Sind ville samles i Herrens Huus.”
Kræmmersjæle har altid følt sig fristet til at tjene en
skilling ved at overtræde loven. I december 1896 skrev en forarget læser til
Kristeligt Dagblad og gjorde opmærksom på, at Københavns hovedkirke forbrød sig
mod helligdagsloven, idet ”der hidtil har fundet den forargelige Uskik Sted i
Frue Kirke paa de store Helligdage og Juleaften, at man falbyder Teksten til
Litaniet, som synges i Kirken, ved denne Indgangsdør”. Indtægten tilfaldt
kirkens kantor.
I 1904 blev der vedtaget en lukkelov, der overhovedet forbød
butikker at holde åbent på søn- og helligdage. Den var imidlertid ikke tænkt
som en helligdagslovgivning. Hensynet bag den lov gjaldt personalets ret til
fritid. Den blev revideret i 1908 til også at omfatte butikkers åbningstider på
hverdage.
Helligdags- og lukkeloven blev revideret både i 1922 og 1936.
I 1963 blev der indført en bestemmelse, der direkte forbød forstyrrelse af
gudstjenesten. Det var en liberalisering i den forstand, at profane aktiviteter
– 1845-loven forbød f.eks. jagt i kirketiden – nu principielt var tilladte, så
længe de ikke greb direkte ind i gudstjenesten. Denne lov fastholdt dog forbud
mod offentlige forlystelser på enkelte helligdage, Juledag, Pinsedag,
Langfredag og Påskedag. Siden er lukkeloven blev revideret adskillige gange, og
dispensationerne er blevet stadig flere. Den nugældende lov er fra 2005,
revideret i 2012. Gudstjenesten er i dag beskyttet af forsamlingsfriheden og de
mere generelle bestemmelser om den offentlige orden.
Der har altid været stærk modstand mod
helligdagsbestemmelser fra liberale politikere, mens kirkelige og i nogen grad
også politisk konservative kredse har forsvaret dem. Det kirkelige argument er
imidlertid i dag sjældent den beskyttelse af gudstjenesten, som var
begrundelsen i ældre lovgivning, men typisk mere generelt hensynet til den betydning
som en fælles hviledag har, en slags funktionalistisk tolkning af det tredje
bud. Den mest effektive beskyttelse af søndagen som hvile- og helligdag er dog kommet
fra decideret kirkefremmede kredse, nemlig fagforeningerne, der i forlængelse
af ideen fra 1904 har haft magten til at gøre arbejdskraften på helligdage så
dyr, at det kun for de færreste arbejdspladser kan betale sig at holde åbent om
søndagen.
(Kristeligt Dagblad 15. jan. 2019)
Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.
SvarSlet