De to
begivenheder er foruden at være nogenlunde lige store også jævnaldrende. Dyrskuet
blev afviklet første i 1969 som afløsning det, der var blevet holdt gennem
mange år på Bellahøj i København. Musikfestivalen åbnede i 1971.
Festivalen
har meget stor betydning, fordi overskuddet for en stor del går til det lokale
foreningsliv, mens dyrskuet er et mødested for landbrugserhvervet og
landboforeningerne for hele området øst for Storebælt.
Både dyrskue
og festival tiltrækker i omegnen af 100.000 mennesker, afhængig af hvordan man
tæller. Dyrskuet har i år haft mere end 97.000 betalende gæster på endagsbilletter
fordelt på tre dage, mens der sælges 75.000 billetter til festivalen. De gælder så
til gengæld alle festivalens fire dage.
Dertil
kommer i begge tilfælde de mange ansatte, frivillige og så videre. Gæsterne på
festivalen er hovedsageligt yngre mennesker fra Nordeuropa, mens dyrskuet
tiltrækker børnefamilier og ældre, men til gengæld fra knap så stort et opland.
Den slående
forskel mellem festival og skue er dækningen i tv og radio. Dyrskuet skal være
heldigt at få et lille klip i slutningen af en nyhedsudsendelse som en af den slags
lette historier med billeder af lille pige, der klapper ko - sådan noget, der letter
overgangen til vejrudsigten.
Siden
programmet ”Ud på landet med Bent Hansen" blev nedlagt kan dyrskuet ikke
regne med omtale i landsdækkende medier. Roskilde Festival får derimod hvert år
en dækning, så man skulle tro nationens skæbne afhang af det. Især Danmarks
Radio stiller sendeflade til rådighed i et omfang, der stiller de omdiskuterede
kongelige begivenheder fuldstændig i skyggen.
Den seneste
barnedåb fik syv timers sendetid. Allerede i 2007 sendte DR sammenlagt 70 timer
fra Roskilde Festival. På nettet har DR givet særlig plads til festivalen med
dr. dk/ roskilde. Der findes for eksempel ikke en tilsvarende www.dr.dk/libyen.
Festivalen
har virkelig formået at positionere sig. I alle medier er offentliggørelsen af programmet
i løbet af vinteren en nyhedshistorie. Selv åbningen af teltpladsen mandagen
før festivalens officielle indledning er blevet mediebegivenhed.
For to år
siden indledte journalisternes fagblad, Journalisten, en berettiget diskussion
af denne fantastiske eksponering af Roskilde Festival. På festivalpladsen
findes en såkaldt medieby. Det er en fest midt i festen, som man får adgang til
ved en såkaldt medieakkreditering. I 2009 var 2000 ( skriver to tusinde) journalister
og i alt 5000 (skriver fem tusinde) mediearbejdere akkrediteret Roskilde
Festival.
Det afspejler ikke en redaktionel prioritering. Det er udtryk for journalisters
musiksmag og deres behov at holde fest uden at betale fuld pris. Man må
betragte medieeksponeringen af festivalen som en bivirkning.
(kommentar i Kristeligt Dagblad 9. juni 2011)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar