Der er i løbet af december måned blevet rettet beskyldninger
mod flere journalister på danske aviser om plagiat. Plagiering består i at
opgive falsk ophavsmand til et åndeligt produkt. Det kan ske i form af
piratkopiering, altså at man sætter andres navn på noget, som man selv har
fremstillet, eller som i de aktuelle tilfælde at kopiere andres tekster og
udgive dem for at være ens egne.
Den historiske forudsætning for, at plagiat kan gælde som en
overtrædelse er, at der udvikles et begreb om originalitet, altså at æren for og
retten til en bestemt nyskabelse eller idé skal gives til en bestemt person.
Dette ideal synes for det skrevne ord at have været veletableret allerede i
antikken. Selv om bøger kun kunne distribueres ved at blive kopieret i hånden,
har man fastholdt en forbavsende loyalitet mod den, der blev opfattet som den
oprindelige forfatter. Kun således er værker af Aristoteles og Platon blevet
bevaret. Trangen til at give et værk en ophavsmand har også været så stærk, at
nogle værker er overleveret med et forfatternavn, selv om det f.eks. er
tvivlsomt, hvem der har skrevet de homeriske digte eller Davids salmer. For
billedkunstens vedkommende udvikledes originalitetsbegrebet først i løbet af
Middelalderen.
Med bogtrykkerkunstens introduktion i Europa blev udgivelsen
af bøger kommercielt interessant og dermed genstand for den universelle
menneskelige brist: grådighed. Piratkopier af bestsellere blev fremstillet uden
at man dog kunne betragte det som lovbrud, idet der ikke fandtes nogen love om
copyright eller forlagsret, som det hedder på dansk. En anden vigtig
institution blev forfinet og udviklet samtidig med moderne typografi, nemlig
fodnoten. Den gør det muligt at anvende andres formuleringer og ideer og
videreudvikle dem uden at plagiere, fordi den oprindelige ophavsmand kan
krediteres med en henvisning.
Plagieret blev der dog fortsat. Historikeren Kristoffer
Schmidt har i sin phd-afhandling, som blev forsvaret i 2015, vist hvorledes
Ludvig Holberg i sit historiske forfatterskab skrev direkte af efter sine
udenlandske forlæg i et langt større omfang end hans henvisninger lader forstå. I 1741 udstedtes i Danmark en af Europas første love om
forlagsret. Den handlede først og fremmest om eftertryk af hele bøger, såkaldte
rovtryk, og det er næppe sandsynligt, at Holberg med sine sammenstykkede afskrifter
forbrød sig mod denne lov. Først i 1800-tallet blev de nugældende normer for
citatpraksis og ophavsret etableret og håndhævet, og de blev kodificeret i en
international konvention vedtaget i Bern i 1886. Danmark tiltrådte
Bernerkonventionen i 1902.
Aviser og siden radio, TV og net-baserede medier har altid
flittigt citeret fra hinanden. Man kan iagttage, hvorledes kildeangivelser blev
almindelige allerede i 1800-tallets aviser, og de er blevet normen i løbet af
det 20. århundrede. Ideen med en kildeangivelse er, at det er en essentiel del
af enhver oplysning, hvor denne oplysning stammer fra, fordi det ikke mindst
tjener til en vurdering af samme oplysnings troværdighed. Journalister bruger ikke
fodnoter, men enhver dygtig journalist skriver sine henvisninger ind i den
løbende tekst, så kilden kan spores – med mindre den er anonym.
Generelt holder
danske journalister faktisk fanen højt. Den aktuelle debat er da også udtryk
for, at den interne justits blandt journalister – selv om to af de anklagede
faktisk slet ikke er journalister af uddannelse, men cand.scint.pol.er – er mindst
lige så hård som blandt videnskabsfolk, og det tjener journalistikken til ros.
(Kristeligt Dagblad 4. januar 2016. Avisen havde valgt en lidt længere rubrik.)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar