I begyndelsen af december faldt der dom i en sag, der var
rejst mod ejeren af Grønhøj Kro ved Viborg. Ejeren skal betale dagbøder, indtil
han opgiver at bruge den lukkede krone som logo i sin markedsføring. Grønhøj
Kro er en af de mere end hundrede endnu eksisterende kroer, der indtil 1912
besad et statsligt garanteret monopol på udskænkning for rejsende. En nutidig
parallel til dette privilegiesystem er apotekervæsenet. Apotekerne er privat
ejet og drevet, men har statsligt garanteret monopol på – og pligt til – at
sælge receptpligtig medicin.
Sagen mod kroejeren er anmeldt af Rigsarkivet, fordi
Rigsarkivet har den heraldiske ekspertise, altså indsigt i våbenskjolde, segl
og emblemer, eller populært sagt statens varemærker. Den lukkede krone er
statens symbol, og kun statslige myndigheder og virksomheder må føre den som
logo. Straffelovens § 132 forbyder private at benytte ”kendetegn eller dragt,
som er forbeholdt dansk eller fremmed offentlig myndighed eller
militærpersoner”.
Formålet med denne bestemmelse, der har mere end 80 år på
bagen, er, at der aldrig må herske tvivl om, hvem der udøver statslig myndighed
eller repræsenterer statens interesser. At kongekronen er et statsligt symbol
går tilbage til enevælden, da kongen inkarnerede staten. Det var faktisk
enevælden, der skabte den moderne stat, forstået som en centraliseret og
suveræn magt. At noget var kongeligt, betød at det var statsligt. Statens
teater hed derfor Det kongelig Teater, statens bibliotek hed Det kongelige
Bibliotek, og eftersom det var den enevældige stat, der valgte at privilegere
krodriften, blev kroerne kongeligt privilegerede.
Systemet med privilegerede kroer var et hensyn til infrastrukturen.
Der skulle være kroer med en dagsrejses afstand over hele landet, så rejsende havde
adgang til overnatning og forplejning. Privilegiet kunne ikke gå i arv og
indebar i øvrigt heller ikke ret til at bruge kronen. Hvis kroen derimod
sideløbende havde en funktion som kongelig postgård, blev der skiltet med
kronen, og det er antagelig den krone, der i dag er vandret over på kroernes
brevpapir og hjemmesider.
Med Junigrundloven i 1849 blev kongens magt indskrænket,
men ideen om staten som indehaver af en absolut myndighed blev ikke opgivet.
Staten fortsatte også med at anvende kronen som symbol i en stiliseret udgave
af Christian V’s lukkede krone, der har otte bøjler, men som grafisk gengives
med fem synlige bøjler. Den åbne krone knyttes gerne til valgkongedømmet, mens
den lukkede krone forbindes med enevælden og ikke mindst dens forestilling om
suverænitet, der er overtaget af den moderne demokratiske stat. At danskerne er
glade for denne suverænitet viste den nylige afstemning om EU-forbeholdene.
Regeringen har op under jul tilkendegivet, at den vil sørge
for en ændring af Straffelovens § 132, så kroernes brug af den lukkede krone
kan lovliggøres. Hvordan den rent juridisk skal kringles, er et åbent
spørgsmål, for der kan som nævnt ikke være tale om, at man blot forlænger en
gammel ret, for den foreligger ikke. En løsning, som sikkert ville blive hilst
velkommen rundt omkring, kunne være, at kroerne genoptog funktionen som
posthus.
En anden løsning ligger mere lige for: Rigsarkivet har tydeligt i
de høringssvar, som det har givet gennem Kulturministeren, tilkendegivet, at
det er den lukkede krone, der er problemet. Nogle læsere vil måske erindre et
konservesprodukt, ”Dronning – fineste tun i tomat”, hvis emballage var prydet
af et billede af Dronning Alexandrine i en ramme med den lukkede krone. Produktet
findes stadig. Firmaet anvender ikke længere Alexandrines portræt, men bruger
stadig kronen – blot i den åbne version. Det er ikke forbudt, kræver ingen
ændring af straffeloven og ingen åbning af posthuse.
(Kristeligt Dagblad 28. dec. 2015)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar