Begivenhederne i Køln Nytårsaften har givet anledning til en
del debat om især andre kulturers forhold til kvinder. I mange lande kan
kvinder ikke bevæge sig frit på gaden uden at risikere at blive antastet,
forulempet eller udsat for overgreb, med mindre de er ledsaget af en mand.
Desværre er dette problem heller ikke helt udryddet i Danmark, men som
hovedregel kan enhver kvinde regne med at kunne transportere sig selv fra A til
B i det offentlige rum uden at frygte for sin sikkerhed eller integritet.
Sådan har det ikke altid været. Det blev tematiseret i
forbindelse med en stor offentlig debat om prostitution i slutningen af det 19.
århundrede, et emne, som blandt andre historikerne Merete Bøge Pedersen og Karin
Lützen har skrevet om.
Prostitution var blevet legaliseret – eller reglementeret
som det hed – i 1874. En af grundene var, at myndighederne ønskede kontrol med
spredningen af kønssygdomme og styr på den uorden, der i øvrigt fulgte med
prostitutionen. Andre fremførte som grund, at eftersom mænds drifter alligevel
ikke lod sig styre, var det bedst at tilvejebringe et reglementeret afløb for
dem.
Prostitution blev trods legaliseringen stadig anset som usædelig,
som et brud på den gældende samfundsorden. Konseilspræsident J.B.S. Estrup
måtte f.eks. i 1891 afskedige sin kirkeminister (og fætter) J.F. Scavenius,
fordi denne havde skandaliseret sig ved at gå på bordel.
Den åbne prostitution skabte eller forstærkede imidlertid et
problem for de uledsagede kvinder, der ikke var prostituerede. De kunne ikke gå
i fred på gaden, især ikke om aftenen. Elisabeth Hostrup sagde ved et møde afholdt i 1883 af ”Foreningen
imod Lovbeskyttelse af Usædelighed”, at kun når den reglementerede prostitution
blev afskaffet, ”behøvede ærbare Kvinder […] ikke faa den samme Følelse ved at
høre en Mands Skridt, som jeg tænker mig man faar i de Lande, hvor de vilde Dyr
have hjemme, naar man mærker, at et saadant er nær.”
”Vil nogen,” spurgte en mandlig skribent i 1885, ”naar
Skumringen nærmer sig, lade sin Kæreste, Kone, Datter eller Søster gaa alene
gjennem Kjøbenhavns Gader?” Svaret var nej. Tugtige kvinder var tvunget til at
holde sig hjemme, hvis de ikke ville antastes. Dette problem blev forstærket
af, at så længe prostitutionen var lovlig, kunne de prostituerede nyde
politiets beskyttelse, mens andre kvinder altså gik i fare, hvor de gik.
De kvinder, der sloges for deres bevægelsesfrihed med disse
argumenter, var ikke radikaliserede suffragetter, fritænkere, tilhængere af
brandesianismen eller det, der var værre. Det var systembevarende, borgerlige,
kirkeligt orienterede kvinder, som eftertiden med nogen malice har afskrevet
som ”hattedamer”. De kæmpede ikke under emancipationens faner, men
sædelighedens og moralens.
I 1906 ophørte den reglementerede prostitution. Dermed
sluttede problemerne for den uledsagede kvinde ikke. Men ”hattedamerne” havde
lagt grunden for den norm, som nu er herskende blandt danskerne, nemlig at
kvinder uanset påklædning bør nyde den frihed ikke at blive forulempet i det
offentlige rum.
Det er en uskatterlig gevinst for et samfund, når den uledsagede
kvindes problem er løst, for det første fordi kvinder frit kan bevæge sig,
f.eks. til og fra arbejde, og for det andet fordi mænd ikke bruger deres tid og
opmærksomhed på enten at overfalde eller beskytte kvinderne. Foruden de
indlysende fordele, som fraværet af vold medfører, er det også vældig rationelt
og tidsbesparende.
(Kristeligt Dagblad 21. jan. 2016. Citaterne er fra Karin Lützen, Byen Tæmmes, udgivet på Hans
Reitzels Forlag. Redaktionen havde fjernet adjektivet uskatterlig.)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar