Foranlediget
af et debatprogram på DR, hvor Dansk Folkepartis integrationsordfører Martin
Henriksen skulle tage stilling til, hvor vidt elevrådsformanden på Langkær
Gymnasium i Aarhus var dansk eller ej, har der udviklet sig en større
diskussion om, hvad det vil sige at være dansk eller dansker. Nogle hævder, at
det alene afgøres af indfødsretten, men så protesterer de danske i Sydslesvig.
De er måske de mest danske af alle og har tysk pas. Det er ikke let at give en
entydig definition af, hvad det vil sige at være dansk. Spørgsmålet er mindst
lige så gammelt som indfødsretten, der blev indført i 1776.
I
1848-49 diskuterede to af datidens største begavelser netop dette spørgsmål. I
en anmeldelse af de første numre af Grundtvigs tidsskrift Danskeren, der var
meget optaget af spørgsmålet om danskhed, stillede den jødiske forfatter M.A.
Goldschmidt spørgsmålet, om man kunne være dansk, hvis man var af fremmed
herkomst:
”Ere vi Andre, som elske Danmark, som tale og skrive dets Sprog reent,
som have stillet vort Liv til Statens Tjeneste, redningsløst stillede udenfor
den danske Nationalitet, altsaa fædrelandsløse, fordi der er et udansk sch i
vort Navn, eller fordi vi have mørkt Haar og mørke Øine? Om vi falde for
Danmark, om vort Hjerteblod flyder, skal da dette Hjerteblod ikke kunne opveie
det ulykkelige sch? — Herregud, hvor Folk kunne være ubarmhjertige i deres
Fædrelandskærlighed.”
Grundtvig
svarede indirekte i sit tidsskrift med den så ofte citerede definition på
nationalitet i digtet ”Folkeligt skal alt nu være” senere på året: ”Til et Folk
de alle høre,/Som sig regne selv dertil,/ Har for Modersmaalet Øre,/ Har for
Fædrelandet Ild;”
Grundtvig
mente altså, at der måtte være et krav til sproget, ”som det klinger, som det
gløder/ Saa hos Danskere og Jøder”, altså uden hensyn til konfession og
religiøst tilhørsforhold. At have ild for fædrelandet fortolkes af de fleste
som en omskrivning af ildhu eller almindelig entusiasme, men der er konteksten
taget i betragtning antagelig tale om en mere konkret ild. Digtet er skrevet
midt under Treårskrigen. Grundtvig var ivrig tilhænger af, at militærtjeneste
skulle baseres på frivillighed. Hans argument var, at hvis folk ikke ville
sætte deres liv på spil for nationen, kunne de ikke gøre krav på at være eller
tilhøre et folk.
Men
det var dog ikke gjort med den gode vilje. Grundtvig talte i samme digt også
om, at ”Byrd og Blod er Folke-Grunde”, og han forlod ikke helt tanken, da han
året efter indlod sig i direkte polemik med Goldschmidt i anledning af, at Goldschmidt
fortsat kritiserede de nationalliberale og Grundtvig for deres stilling til det
slesvigske spørgsmål. Goldschmidt mente i modsætning til Grundtvig at der godt
kunne findes en løsning, hvor dansk og tysk kunne leve fredeligt side om side i
en helstat, og han betragtede den nationale politik som virkelighedsfjerne
opiumsdampe.
Grundtvigs
polemik mod Goldschmidt er berygtet, fordi han gik direkte efter manden og ikke
bolden. Han kaldte Goldschmidt en gæst i landet, ”som har fået den Grille at
ville giælde for en fuldkommen Dansker”. Ifølge Grundtvig kunne Goldschmidt ikke være
dansk, fordi han tilhørte et andet folk, det jødiske, og som jøde savnede han altså
ifølge Grundtvig grundlæggende forståelse for den danske sag.
Udfaldet
mod Goldschmidt var ukarakteristisk for Grundtvig, der ved andre lejligheder
udtalte sig til fordel for jødernes ligestilling. Men mens krigen endnu var
uafsluttet skyede Grundtvig altså intet middel og argumenterede gerne med
forhammeren.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar