Kristeligt Dagblad skrev i fredags om de cirka 2000 voksne danskere,
der er underlagt et såkaldt § 6-værgemål, der betyder at de er umyndiggjorte og
tildeles en værge. Problemet er, at disse danskere har fortabt deres stemmeret
til folketingsvalg. Den aktuelle anledning til, at dette spørgsmål tages op er,
at fire personer, der står under et § 6-værgemål, og som ønsker at få
stemmeret, netop har fået prøvet deres sag ved Højesteret og tabt.
Opmærksomheden samler sig ikke mindst om dem, der er umyndiggjorte,
fordi de har vist sig ude af stand til at forvalte penge, f.eks. hvis de
spiller eller shopper deres penge op. De mister nemlig også stemmeretten.
Spørgsmålet er, hvorfor de skønnes utilregnelige i politiske spørgsmål, bare
fordi de ikke kan holde hus med pengene? Set fra et nutidigt standpunkt giver
denne kobling ikke nødvendigvis sig selv, og det er derfor det foreslås, at
praksis ændres.
Det vil i givet fald være et opgør med forestillingen om en
sammenhæng mellem politisk og økonomisk ansvarlighed, som hører til
demokratiets tilblivelseshistorie.
Det begyndte med den amerikanske løsrivelsesbevægelse. De 13
britiske kolonier i Nordamerika gjorde oprør i 1770erne, fordi de på dette
tidspunkt bidrog med skattebetaling uden at have medindflydelse på, hvordan
pengene blev brugt. Kolonisterne havde ingen ret til repræsentation i
parlamentet i London. USA’s selvstændighed begyndte som en
skattenægterbevægelse: ”No taxation without representation!” var deres slogan.
Igennem det meste af 1800-tallet, da de fleste lande
udviklede moderne politiske institutioner, var der en intim sammenhæng mellem
kravet om repræsentation, skattebetaling og de offentlige finanser. Med hvilken
ret kunne man forlange, at borgerne skulle have andel i den politiske magt? Svaret
blev mange steder, hvad man kunne kalde ”No representation without taxation”.
Det vil sige, at stemmeret og valgbarhed blev afgjort af, hvor meget man bidrog
til den fælles kasse. Argumentet var det helt simple, at de, der betaler, også
skal have lov til at bestemme, hvad pengene skal bruges til.
Stemmeretten i Danmark efter Junigrundlovens vedtagelse i
1849 var betinget af, at vælgeren havde fod under eget bord, ikke modtog
fattighjælp eller på anden måde var uden rådighed over eget bo. Det kaldes også
husbondvalgretten, fordi det var husstandens overhoved, der kunne stemme, mens
hans kone, børn og tyende ikke kunne. Ganske vist var der ved folketingsvalg intet
krav om en vis formue eller skattebetaling sådan som det var tilfældet med
valgretten til Landstinget, men det gjaldt stadig som princip, at det var den,
der havde myndigheden i hjemmet og dermed også styrede husstandens økonomi, der
kunne stemme.
En af de væsentligste forudsætninger for, at kvinder kunne
få valgret, var at de kunne betragtes som fuldt ud myndige i økonomiske
spørgsmål. I 1857 fik kvinder ret til at løse næringsbrev, altså bedrive
byerhverv og være skatteydere, og i de følgende årtier fik kvinder stadig
større råderet over egne penge. Det undergravede logikken bag husbondvalgretten,
fordi forestillingen om myndighed ikke længere knyttede sig til det interne
hierarki i en husstand, men blev til hver voksen borgers ret til at råde over
egne midler og pligt til at stå til ansvar for loven. Det bemyndigede også
kvinderne politisk, og valgretten fulgte som en logisk konsekvens: I 1903 til
menighedsråd, i 1905 til værgeråd, som i denne sammenhæng er særlig
interessant, i 1908 til kommunale valg og endelig i 1915 til rigsdagsvalgene.
Valgretsalderen har ændret sig meget siden 1915, men valgretten
er fortsat baseret på princippet om personlig myndighed. Det står udtrykkeligt
i Grundlovens § 29. I dag bor der godt 1,1 mio mennesker i Danmark, som er
under værgemål, og som derfor hverken har stemmeret eller rådighed over egen
formue. Vi kalder dem børn. Men med mindre en dommer umyndiggør dem, får de
begge rettigheder den dag de fylder atten.
(Kristeligt Dagblad 25. januar 2018. Avisen valgte en anden
rubrik.)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar