En lokal konservativ politiker og en inspektør på Fiskeri- og Søfartsmuseet i Esbjerg har stillet forslag om at rejse en statue af J.B.S. Estrup (1825-1913). Det er ikke første gang forslaget er fremme. Som det stilles nu kan man ikke undgå at se det i lyset af den bølge af protester, som i flere lande har rejst sig mod statuer af magtfulde, hvide mænd. I København har det resulteret i graffitihærværk mod statuen af Hans Egede ved Marmorkirken, og Kunstakademiets gipsbuste af Frederik V blev som bekendt smidt i havnen og ødelagt.
Estrup repræsenterede en kongetro konservatisme og var den
længst siddende konseilspræsident, svarende til vore dages statsminister, efter
1849. Han sad i næsten tyve år fra 1875 til 1894. I den tid gennemførte han
flere provisoriske finanslove, det vil sige opstillede et statsbudget uden
Rigsdagens samtykke. Selv om Grundloven også dengang fastslog, at statens
indtægter og udgifter afgøres ved lov, var der undtagelsesbestemmelser, der
gjorde det muligt. Estrup er blevet kaldt meget, herunder diktator, og selv om
denne betegnelse nok kan diskuteres, er der ingen tvivl om, at den
folketingsparlamentarisme, som blev indført i det 20. århundredes første
årtier, bestemt ikke var hans kop te.
Derfor vil et mindesmærke for Estrup også være en
provokation for de selvudnævnte progressive kræfter, som bekæmper statuer af
mænd, som repræsenterer værdier, der har haft deres storhedstid. Deres protest
bliver mødt med protest. Så der er blæst til værdikamp i Esbjerg.
Det er skam ikke fordi en statue af Estrup i netop Esbjerg
er uden saglig begrundelse. Før han blev konseilspræsident fungerede han som
indenrigsminister 1865-69, i hvilken egenskab han tilvejebragte
forudsætningerne for skabelsen af havnen i Esbjerg og den dertil hørende
jernbaneforbindelse tværs over den jyske halvø. Det forvandlede på få årtier en
lille ubetydelig fiskerflække til den driftige og vindskibelige by, som Esbjerg
stadig er. Lokalt betragtes Estrup som byens egentlige grundlægger.
En anden grund til, at Estrup nyder større opmærksomhed er
en forskydning i den politiske idéhistorie. Tidligere var der en tendens til,
at politiske bevægelser blev målt på, hvor vidt de levede op til nutidige
demokratiske idealer, som om de er evige og universelle. Det er de naturligvis
ikke. Den politiske kultur har forandret sig over tid, og en del af øvelsen som
historiker består blandt andet i at kunne sætte sig ind i noget, som er fremmed
for en selv. Idéhistorien består ikke i at identificere, hvad man selv synes er
gyldige idéer, men at se på, hvilke idéer der har gjort sig gældende. Det har
blandt andet bragt konservatismen tilbage i fokus, også i sine mere klassiske
former, således at politiske tænkere, der forekommer os fremmedartede eller
byder os imod, kan sættes i kontekst. Heller ikke Estrup fungerede i et
ideologisk eller politisk vakuum. Ganske vist blev han udnævnt af kongen,
Christian IX, egenhændigt, men det udtømte bestemt ikke hans politiske mandat.
De ledende skikkelser i Højre, som det konservative parti dengang kaldtes, var
enten adelige eller godsejere – og hyppigt begge dele – men det overses ofte,
at partiet nød en betydelig bredere opbakning i vælgerbefolkningen end Det
konservative Folkeparti f.eks. gør i dag.
Skal man bringe et argument til torvs imod opstillingen af
en statue af Estrup, kan man hente det i Estrups egen konservatisme. Han var
ganske vist en uhyre effektiv politiker, men i sin selvforståelse var han ingen
magthaver. Han forstod sig som en tjener for sin konge og sit fædreland. I den
ånd har Esbjerg allerede et Estrupmonument, nemlig rytterstatuen af Christian
IX, i hvis navn Estrup udøvede sin politiske magt.
Den blev opstillet på byens centrale torv i 1899 og indviet
den 28. juni 1900 under overværelse af alle byens og stiftets honoratiores,
adskillige medlemmer af kongehuset, flere ministre og repræsentanter for
Rigsdagen, herunder venstrehøvdingen J.C. Christensen, der blev hovedarkitekten
bag den sidste højreregerings fald året efter. Byfoged Jespersen holdt
hovedtalen over et tema, som var i overensstemmelse med indskriften på statuens
sokkel: ”Til Ære for Byens Grundlægger Kong Christian den Niende reiste Borgere
i Esbjerg dette Mindesmærke i 1899”. Kongens ydmyge tjener, J.B.S. Estrup, blev
ikke nævnt, og det ville også have været i uoverensstemmelse med hans
selvforståelse. Han lagde siden navn til en vej, der i dag tjener som en
forlængelse af motorvej E20 på vej mod Esbjergs centrum. Det kan synes
unødvendigt prosaisk, men er for så vidt en påmindelse om, at konservatismen
også i Estrups aftapning slet ikke var fremmed for moderne infrastruktur –
tværtimod.
(Kristeligt Dagblad 8. april 2021)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar