Interviewet med Tara Skadegaard
Thorsen i avisen onsdag den 12. december er tankevækkende, fordi hun er en
renlivet og velartikuleret repræsentant for det identitetspolitiske synspunkt,
som er rundet af den erfaring, at ens rolle og placering i samfundet i
hovedsagen er afgjort af nogle afgørende identitetsmarkører, især køn,
etnicitet og religiøs bekendelse. Selv om samfundet officielt kun anerkender
den individuelle præstation uden persons anseelse som grundlag for tildeling af
status og stilling, viser det sig, at især kønnene er mere ulige repræsenteret jo
længere op i samfundshierarkiet man kommer. Det er en ubetvivlelig kendsgerning,
og der hersker også en relativ bred enighed om, at det er et problem. Det er
løsningen på dette problem, der er uenighed om.
Et moderne samfund som det danske
bygger på et meritokratisk ideal. Det vil sige, at al legitim forskelsbehandling
skal bero på, hvad den enkelte vil, kan og gør. Hvis man har evnen og viljen,
kan enhver blive folketingsmedlem, minister eller højesteretsdommer. Danmark
udmærker sig i international sammenligning ved meget tidligt at have givet
kvinder adgang til magten. Elna Munch (1871-1945) blev det første kvindelig
medlem Folketinget i 1918. Nina Bang (1866-1928) blev den første kvindelige
minister i 1924. Bodil Dybdal (1901-1992) blev den første kvindelige
højesteretsdommer i 1953. Men i det store regnskab er kvinder stadig i
betydeligt mindretal, når det handler om højere embeder.
Overfor det meritokratiske ideal står
det aristokratiske, ifølge hvilket ens stilling i samfundet afgøres af den
identitet, der er givet i kraft af fødslen. Det identitetspolitiske synspunkt identificerer
det aristokratiske princip som et problem, men vanskeligheden opstår, når dette
problem forsøges løst ved hjælp af aristokratiske principper. Identitetspolitikken
giver nemlig fortolkningsretten af givne forhold til de i kraft af fødslen
særligt privilegerede. Kvinder forstår kvinder bedst. Afrikanere forstår
afrikanere bedst. Kan en midaldrende etnisk dansk mand f.eks. undervise i en
tekst skrevet af en kvinde, der har ikke-europæiske rødder? Thorsen svarer:
"Hvide mænd skal ikke gøre sig kloge på, hvordan det er at være en brun kvinde, men de må selvfølgelig gerne prøve at uddanne sig selv og lære, hvad det vil sige at være brun kvind. En hvid mand kan godt undervise i en brun kvindes forfatterskab, men jeg ville stole mere på en brun kvinde, der underviste. Hans blik er jo ikke neutralt, men meget specifikt defineret af at være en hvid europæisk mand."
Det identitetspolitiske synspunkt nyder fremme, fordi det kan markedsføre sig som en kulturpolitisk Robin Hood, der tager fra de privilegerede og giver til de underprivilegerede. Det er al ære værd. Man skal imidlertid være opmærksom på, at der bag dette anerkendelsesværdige formål også ligger en magtstrategi.
"Hvide mænd skal ikke gøre sig kloge på, hvordan det er at være en brun kvinde, men de må selvfølgelig gerne prøve at uddanne sig selv og lære, hvad det vil sige at være brun kvind. En hvid mand kan godt undervise i en brun kvindes forfatterskab, men jeg ville stole mere på en brun kvinde, der underviste. Hans blik er jo ikke neutralt, men meget specifikt defineret af at være en hvid europæisk mand."
Det identitetspolitiske synspunkt nyder fremme, fordi det kan markedsføre sig som en kulturpolitisk Robin Hood, der tager fra de privilegerede og giver til de underprivilegerede. Det er al ære værd. Man skal imidlertid være opmærksom på, at der bag dette anerkendelsesværdige formål også ligger en magtstrategi.
Det er ikke kun retfærdighed de søger.
De søger magten til at definere, hvad vi f.eks. på Københavns Universitet kan
og må ud fra forudsætninger, som vi ikke selv er herre over, nemlig herkomst og
køn. Det vil sige, at helt så enkelt er det ikke. Identitetspolitikken har
indrømmet sig selv et interessant råderum. Afstamning synes at være
determineret, så race er en given sag. Er man brun, er man brun. Køn derimod
synes at være mere valgfrit. Det vil sige, at også mænd gives muligheden for at
nyde offerollens privilegier, hvis vi er villige til at påtage os en af de
mange alternative kønsidentiteter.
Hvis identitetspolitikerne har held
med deres forehavende, kan de omgå samfundets meritokratiske systemer og skaffe
sig selv privilegeret adgang til status og stilling alene i kraft af deres
fødsel og/eller selverklærede identitet. Det er en akut udfordring for f.eks. Københavns
Universitet. Identitetspolitikerne har peget på et reelt problem. Det må
anerkendes. Men det betyder ikke, at deres løsning er den rigtige.
(Kristeligt Dagblad den 15. december
2018)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar