I går den 10. juni blev Den slesvigske Sten i Jægersborg
Dyrehave nord for København genindviet efter at være blevet restaureret.
Inskriptionen på stenen lyder: ”Intet Danmark uden Slesvig, intet Slesvig uden
Danmark. Til Minde om Slesvigernes Besøg den 30. Juli 1861 og den 5. September
1865”
Stenen er et monument over den nationalliberale politik, der
ønskede opløsningen af den såkaldte helstat bestående af Danmark, Slesvig,
Holsten og Lauenborg til fordel for et ”Danmark til Ejderen”, altså et forenet
Slesvig og Danmark. Placeringen er ikke tilfældig, for netop i Jægersborg
Dyrehave holdt de nationalliberale et stort politisk møde den 5. juni 1854 for
at fejre Junigrundlovens femårige beståen. Junigrundloven var oprindelig blevet
til som et forsøg på at skabe et ”Danmark til Ejderen”. Den nationalliberale
politik udløste to krige, hvoraf den sidste endte med et voldsomt nederlag i
1864 både for Danmark og for den nationalliberale politik. Samme år skrev en 22-årig
digterspire en strofe til minde om de faldne, danske mænd:
”Ære være de tapre Mænd,
der blegned for Danmarks Sag!
Hæder og Pris for hver Ungersvend,
der segned paa Kampens Dag.
Danske Pige! Hvert ædelt Navn
staa præget dybt i din Hu!
Kjendte du ikke den Faldne før,
saa elsk ham nu!”
Den unge mand skulle siden blive en af Danmarks mest
betydelige litterater. Hans navn var Georg Brandes. Han blev som intellektuel
fortaler for naturalismen og kritiker af den idealistiske patos, der prægede
romantikkens digtning, som han selv havde dyrket som ung. Han var kendt som
fritænker – altså ateist – og ”europæer” i politisk og kulturel forstand og
stod derfor i en skarp modsætning til hjemlige kirkelige og konservative kredse,
der heller ikke forsømte nogen lejlighed til at rive ham i næsen, at han var af
jødisk familie.
Det førte blandt andet til, at han tilbragte flere år i
intellektuelt eksil i Berlin. Da han forlod den preussiske og rigstyske
hovedstad for at rejse tilbage til København i 1883, blev der holdt en
storslået afskedsfest for ham på Hotel Kaiserhof. I sin tale sagde Georg
Brandes noget pænt om det land, der havde huset ham, men han sagde også:
”Mit Hjærte snører sig sammen i mit Bryst, naar jeg tænker
paa, at netop nu, da jeg frivillig forlader Tyskland, maa hundreder af danske
Borgere som jeg, nordslesvigske Bondesønner, der mente at have Ret til at bo
paa deres Fødejord, ufrivilligt og uden nogetsomhelst Festmaaltid, forlade
Landet. Jeg vover ikke at udtale mig om Retsspørgsmaalet, men Tyskland synes
mig stærkt nok til at kunne vise Højmodighed."
Det var en hård kritik af den fortyskningspolitik, som danskerne
i Slesvig havde været udsat for efter 1864, blandt andet i form af udvisninger.
Og netop i det slesvigske spørgsmål forblev han tro mod sin ungdoms idealisme
og talte de dansksindede sag, selv midt i Berlin. Dette gennemgående træk af
Brandes’ forfatterskab passer ikke rigtigt ind i den danske kulturkamps
sædvanlige fjende- og vennebilleder. De kulturradikale plejer at skælde ud på
europaforskrækkede nationalister, mens de nationalkonservative plejer at skælde
ud på de fædrelandsforskrækkede brandesianere.
Georg Brandes nåede at opleve Genforeningen. Han døde i
1927, og i overensstemmelse med sin religiøse overbevisning, eller altså mangel
på samme, blev han kremeret. I overensstemmelse med hans livslange engagement
for den danske sag i Slesvig blev hans aske spredt i Dyrehaven ved Den
slesvigske Sten.
(Kristeligt Dagblad 11. juni 2020. Avisen valgte en anden rubrik)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar