Kirkerne begynder nu at overveje, hvordan man kan vende
tilbage til mere vante rutiner, blandt andet hvordan man kan afholde nadver
under hygiejnisk forsvarlige forhold.
For godt 100 år siden stod kirkerne i en lignende situation. Nadvervinen
var indtil da blevet uddelt i en fælleskalk, men det var blevet mødt med
stigende kritik på grund af smittefaren.
En skovrider fra Middelfart havde i 1899 henvendt sig til Ministeriet
for Kirke- og Undervisningsvæsenet med en klage over denne ”modbydelige Uskik”,
som fælleskalken var ifølge skovrideren, der frygtede at blive smittet med
tuberkulose eller det, der var værre.
Skovriderens klage blev i første gang afvist, men det endte med,
at ministeriet nedsatte en kommission, der i 1904 udsendte en betænkning om
nadverens sakramente. Kommissionen anbefalede indførelsen af særkalke, men
eftersom den havde svært ved at finde bevis for, at fælleskalke havde
forårsaget smitte kunne der kun lægges begrænset vægt på det hygiejniske
hensyn:
”langt større Vægt maa Kommissionen tillægge det æstetiske
Hensyn, det Ubehag, der – vistnok ikke uden Paavirkning af hygiejniske Hensyn –
af mange føles ved at drikke af samme Bæger ved Altergangen, nu da man i det
private Liv for store Kredses Vedkommende helt er kommen bort derfra.”
som der stod i Kristeligt Dagblads gengivelse af
kommissionens betænkning på forsiden af avisen den 2. marts 1904. I teorien var
der lagt op til en større strid mellem medicinske og teologiske argumenter, men
mange præster tilsluttede sig faktisk indførelsen af særkalke netop af
hygiejniske årsager, fordi særkalke ville gøre det muligt for syge at dele
nadverens sakramente på lige fod med og uden at blive set ned på af de raske.
Annonce i Kristeligt Dagblad 1. okt. 1921 |
En af Kristeligt Dagblads læsere mente, at når ”Renlighedshensynet”
gjorde det nødvendigt, at hver altergæst selv anskaffede og medbragte sit bæger,
ville det medføre det problem, at ”nogle vil falde i den Fristelse at ville
sætte en Ære i at møde frem med kostbare Særkalke, og der vil fremkomme en
Forskel mellem rige og fattige, som mindst af alt bør mærkes ved Herrens Bord”.
(KD 11. marts 1904) Netop dette hensyn kom til at præge den løsning, der blev
valgt.
Ved bekendtgørelse åbnedes der i 1909 for muligheden af
indførelse af særkalke i de enkelte kirker, hvis menighedsrådet tilsluttede sig
det. Hensynet til lighedsprincippet blev udtrykt derved, at det var en
betingelse, at særkalkene skulle tilhøre kirken og at de skulle være ens. (KD
18. feb. 1909). Kort tid efter dukkede
de første annoncer for særkalke op i avisen, og i prædikantlisterne blev der
ved altergangsgudstjenester angivet, om der var adgang til særkalke. I dag er
særkalke det normale, og det skylder vi altså ikke kun hygiejniske hensyn, men
også æstetiske og sociale.
(Kristeligt Dagblad 22. juni 2020)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar