Det hedder i Grundlovens § 77, at enhver, ”er berettiget
til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar
for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde på
ny indføres.”
Paragraffen, der er uforandret siden 1849, afskaffede altså
ikke censuren, men forbød dens genindførelse. Det hænger sammen med, at den
trykkefrihed, der blev indført af Struensee 1770-72 aldrig formelt blev
afskaffet, blot indskrænket, mest systematisk ved en forordning af 1799, der
tildelte dødsstraf til den, der ”i noget ved Trykken udgivet Skrift”, tilskynder
til forandring i regeringsformen eller til ”eller til Opstand imod Kongen”.
Trykkefrihedsforordningen rummede også en paragraf om
religionsfornægtelse. Det var først og fremmest et hensyn til den
luthersk-evangeliske tros forrang, men kongen ønskede også at beskytte ”ethvert
andet Religions-Samfund, som taales i Hans Riger”, det vil sige katolikker,
jøder og calvinister, så hvis nogen ”søger at forarge saadanne Menigheder, ved
at drive Spot med deres Troesbekiendelse eller Religion, skal den Skyldige,
naar det paaklages, straffes med Fængsel paa Vand og Brød, fra 4 til 14 Dage.”
Regeringen slog i første halvdel af 1800-tallet gentagne
gange ned på den såkaldte skrivefrækhed. Det kunne den imidlertid ikke gøre
vilkårligt, fordi den var bundet af loven. Derfor måtte trykkefrihedssager
føres ved domstolene. I de ca. 100 sager, der blev ført i de første 40 år efter
Trykkefrihedsforordningen, skete der frifindelse i hver femte. Ganske få sager
førte til landsforvisning eller fængselsstraf, mens de fleste dømte slap med en
bøde. Med dommen fulgte også et pålæg om, at den dømte skulle underlægges individuel
forhåndscensur, således at han intet måtte offentliggøre uden tilladelse af
myndighederne. Kun i den berømte sag mod dr. Dampe og smedemester Jørgensen i
1820-21 blev der afsagt dødsdom, men den blev af kongen selv konverteret til
livstid i fængsel.
Junigrundloven ændrede ikke det grundlæggende princip, at
der er grænser for trykkefriheden. Nu blev det imidlertid specificeret, at det
var de nu uafhængige domstole og ikke regeringen, der satte grænsen. Det
princip har været gældende siden, hvis man ser bort fra Besættelsestiden, da
censur var genindført.
I praksis betyder det, at ytringsfriheden er begrænset af
lovgivningen, f.eks. bestemmelser om injurier, privatlivets ukrænkelighed,
ophavsrettigheder, rigets sikkerhed eller tavshedspligt. I teorien kan man også
straffes for at drive spot med religionen, men sidst der faldt dom for blasfemi
var i 1946. Siden 1969 har det ikke været muligt at straffe for pornografi, dog
med visse undtagelser.
Pressen har helt frem til 1960erne været forbundet til den
politiske magt. De fleste dagblade var knyttet til et politisk parti som dets talerør. Med Ungdomsoprøret blev kravet om pressens ubetingede
uafhængighed af magten for alvor gjort gældende. Dette krav var begrundet i en især
venstreorienteret samfundskritik. Den uafhængige journalist blev til
civilsamfundets helt. At ”drive Spot” med religionen og det etablerede system
blev et ideal i sig selv.
(Kristeligt Dagblad 30. september 2015. Anledningen til denne klumme var ti-året for offentliggørelsen af Muhammed-tegningerne i Jyllands-Posten)
Nikolaj Ifversen havde i avisen den 6. okt. følgende replik:
En ikke ganske betydningsløs fejl begår Jes Fabricius Møller i sin lille artikel om Grundlovens ytringsfrihedsparagraf i Kristeligt Dagblad den 30. september.
Jeg svarede den 8. okt.:
Nikolaj Ifversen har fuldstændig ret i sin kommentar til mig, når han påpeger, at Grundlovens paragraf om ytringsfriheden ikke har stået uændret siden 1849.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar