Hvad der imidlertid i teorien synes at være en umulig konstruktion, har gennem mange år i praksis fungeret ganske udmærket, fordi ordningen i realiteten og lidt paradoksalt samtidig har fungeret som en stabil ramme for kirken igennem hele det 20. århundrede. Flere forhold, herunder ikke mindst økonomien har gjort det nødvendigt at genforhandle forholdet mellem kirke og stat.
Det var D.G. Monrad, der i arbejdet med udkastet til en
dansk grundlov i 1848 introducerede udtrykket ”folkekirke”. Det var i mere end en forstand nyt. Den
enevældige stats lovgivning brugte næsten ikke begrebet ”kirke”. Kirken var
ikke ”statslig”. Det var staten, der var religiøs. Kongens første og fornemste
forpligtelse var at beskytte troens enhed og renhed.
Grundlovens ordlyd, ”Den evangelisk-lutherske kirke er den
danske folkekirke og understøttes som sådan af staten”, bekræfter på den ene
side denne enhed af stat og kirke, men idet ordet ”kirke” overhovedet anvendes
på denne måde, etableres også en begrebslig adskillelse, som ikke var brugt i
lovgivningen forud.Grundlovsfædrene havde de bedste intentioner om også at udmønte adskillelsen i praksis, men af grunde, som historikere faktisk stadig mangler at udrede, forblev spørgsmålet uafgjort. Det blev sendt til hjørnespark i form af den løfteparagraf, der stadig står, nu som § 66, ifølge hvilken folkekirkens forfatning skal ordnes ved lov. Den var oprindelig tænkt som et løfte om at tilvejebringe en selvstændig organisation for kirken, men er i realiteten blevet til en garanti for, at Folketinget vil fastholde sin ret til at lovgive om Folkekirken. Parallelt hermed er Grundlovens ord om at Folkekirken understøttes af staten blevet til en praksis, ifølge hvilken Folkekirken styres af staten.
Den mest afgørende ændring af Folkekirken, der er blevet
gennemført siden 1849, blev forestået af I.C. Christensen. Han var
hovedarkitekten bag systemskiftet i 1901. Den bedst kendte af hans kirkereformer
er menighedsrådsloven af 1903, der var tænkt som et forsøg på at demokratisere
kirken på samme måde som det danske statsstyre var blevet det. Men man forstår
ikke den fulde indebyrd af I.C. Christensens reformkompleks, hvis man ikke er
opmærksom på, at det først og fremmest handlede om økonomi. Folkekirken havde
nemlig indtil begyndelsen af det 20. århundrede været finansieret i kraft af en
byrde eller afgift på landbrugsproduktionen, den såkaldte tiende, en
finansieringsform, der stammede fra middelalderen og i høj grad havde
privatretlig karakter. Præsterne var
derudover afhængige af den indtægt, som stammede fra præstegårdsavlen.
Præstegårdene var dengang rigtige landbrug, der enten blev drevet af præsten
selv eller af en forpagter. Jordenes størrelse og bonitet betød en stor forskel
i præsternes indtægter. Der var – som man sagde – fede og magre embeder. I en
serie af reformer blev tienden afløst og præstegårdsjorden udstykket. Det skete
mod erstatning, men den meget store formue, der kunne være blevet ud af
erstatningen, er ædt op af inflationen og dårlig forvaltning.
Til gengæld blev der indført et medlemsbidrag i form af en
såkaldt ”kirkeskat”, der var blevet til med den kommunale ligning som
forbillede. Den opkræves endnu i dag over selvangivelsen, men den er trods
navnet et frivilligt medlemsbidrag og ikke en skat. Med kirkeskatten blev
Folkekirkens økonomi fremtidssikret, idet den blev tilpasset en moderne
pengeøkonomi, der i stadig ringere grad var domineret af landbrugsproduktionen.
Samtidig blev udgifterne til kirken pålagt dem, der faktisk var medlemmer. Det
var i begyndelsen af det 20. århundrede stadig så godt som alle. I1901 udgjorde
antallet af mennesker, der stod uden for Folkekirken 1,3 % af en samlet
befolkning på godt 2,4 millioner.
Denne omlægning af finansieringen havde imidlertid som
konsekvens, at organisationen måtte redefineres. Et af de afgørende skridt var
loven om præstelønninger fra 1913, der ensartede præsternes indtægter, så de
svarede til statsansattes. Her viste det sig, at staten måtte spæde til for at
få regnskabet til at gå op. Med Tjenestemandsloven af 1919 blev
folkekirkepræster eksplicit defineret som tjenestemænd, og dermed var
integrationen – eller genforeningen om man vil - af staten og kirken i
økonomisk og administrativ forstand fuldbyrdet.
Denne integration fik tilføjet en afgørende politisk
dimension, da den væsentligste partipolitiske antiklerikalisme i praksis
forsvandt i løbet af 1930erne. Socialdemokratiet og til vis grad De Radikale udviklede
ikke alene en accept men også en forståelse af Folkekirken som en nødvendig del
af det danske samfund. Dermed var der fra 1930erne til i dag sikret en
opbakning til det etablerede system uanset det aktuelle politiske flertal på
Rigsdagen, da Venstre og De konservative jo allerede var tilhængere af
folkekirkeordningen i forvejen.
Fraværet af en opfyldelse af Grundlovens løfteparagraf har
gjort, at kirken i høj grad reguleres efter sædvane og konduite. Fraværet af en
rammelov for Folkekirken gør, at monarken i teorien endnu ikke er blevet afløst
som kirkens overhoved.
Denne magt har monarken imidlertid overdraget til sine
ministre. Den til enhver tid siddende kirkeminister regerer i et
lovgivningsmæssigt tomrum, der i teorien indebærer, at ministeren forvalter sit
område med den enevældige kongemagts autoritet. Imidlertid er der lagt flere
bånd på denne autoritet ikke mindst i kraft af folkekirkens demokratiske
institutioner. Menighedsrådene har haft et stærkt lokalt ansvar i over 100 år,
og siden 1922 har bisperne været demokratisk valgt. I de seneste år er
stiftsrådene kommet til. Man har altså et system, der er præget af sin
enevældige arv fra oven og af en stærk demokratisk tradition fra neden. Det må
slå gnister. Erfaringsmæssigt har de kirkeministre klaret sig bedst, som har
haft det nødvendige gehør for, hvordan klaveret spiller i Folkekirken.
Når systemet i dag begynder at vakle, skyldes det ikke
kun, at den siddende minister mangler håndelag og politisk gehør. Man kan pege
på i hvert fald tre elementer, der gør spørgsmålet om en genforhandling af
forholdet mellem kirke og stat påtrængende. 1. Den folkelige opbakning er
vigende. Folkekirken er stadig det største trossamfund, men det kan ikke med
samme selvfølge hævde at være hele folkets kirke som for 100 år siden. 2.
Lovligheden af kirkens særstatus betvivles i stigende grad. Ikke mindst den
fælles europæiske lovgivning og retspraksis udfordrer Folkekirkens særstatus og
vil føre til pres i retning af mere adskillelse af kirke og stat. 3. Økonomien
trænger til en generalrevision. Økonomien er nøglen til organisationen og
dermed magten i Folkekirken. Den forrige regering forsøgte flere gange at gøre
noget ved Folkekirkens finansiering, men forgæves. Statens tilskud til kirken udgør
ca.11 % med tendens til fald. Til gengæld løser kirken flere offentlige opgaver
som f.eks. civilregistreringen og vedligeholdelsen af de historiske
kirkebygninger. Det er blevet diskuteret, hvorvidt staten bidrager netto til
Folkekirken. Det kan også diskuteres, hvorvidt medlemmer af andre trossamfund
er mere begunstigede end folkekirkens medlemmer, fordi deres medlemsbidrag er
fradragsberettigede på selvangivelsen. At tilvejebringe lighed mellem
trossamfundene vil ikke nødvendigvis være til Folkekirkens ugunst. Hvorom alting er, opfattes Folkekirkens
særstatus som en uretfærdighed af stadig flere mennesker, så netop økonomien
vil være et konstruktivt og konkret spørgsmål at gribe fat i, når det handler
om at reformere forholdet mellem kirke og stat.(kronik i Kristeligt Dagblad 19. april 2012)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar